Jakie kruszywa na drogę - Droga z kruszywa

Kruszywo na drogę – jakie wybrać i ile kosztuje

Ci, którzy zdecydowali się na zakup lub budowę domu, szybko stają przed kolejnym dylematem: czym pokryć drogę dojazdową i plac, czyli jakie dokładnie powinni wybrać kruszywo na drogę. Czasami nawet zastanawiamy się jak taka droga z kruszywa miałaby w ogóle wyglądać. Często wybór pada na tłuczeń lub żwir na drogę. Niestety, nie zawsze materiały są stosowane prawidłowo, co wpływa na efekt i walory praktyczne projektu.

W teorii może się wydawać, że nie ma nic prostszego, niż wysypanie drogi drobnymi kamykami czy tłuczniem. Rzeczywiście, to rozwiązanie o wiele mniej kłopotliwe w zastosowaniu niż kostka Bauma czy specjalne kafle. Po żwirze mogą jeździć nawet ciężkie pojazdy, droga z kruszywa nigdy nie staje się zbyt śliska, a poza tym pasuje również do otoczenia takiego jak zabytki, bo takie aranżacje stosuje się od wieków. Jednak mylą się ci, którym wydaje się to banalnie prostym rozwiązaniem. Nie wystarczy zamówić nieco materiału z przypadkowej żwirowni, by osiągnąć idealny efekt.

Droga z kruszywa – jakie warstwy powinna posiadać?

Sam żwir na drogę szybko się wykrusza. W powierzchni pozostają nierówności i puste plamy. To dlatego, że w rzeczywistości kładzenie takiego podjazdu wymaga zastosowania więcej niż jednej warstwy. Minimum to nawierzchnia drogowa wykonana z dwóch warstw tłucznia kamiennego, a optymalnie droga z kruszywem powinna składać się z trzech lub czterech warstw:

  • tłuczeń bazaltowy  – najlepiej grusze elementy o frakcji 31,5 – 63, przypominające bryłki drobnego węgla. To solidna podstawa pod inne materiały.
  • grys bazaltowy – nieco drobniejsze kruszywo na dorgę o frakcji 0-31,5. Wypełni szczeliny w pierwotnym materiale i zapewni lepszą gładkość i przyczepność nawierzchni.
  • drobne kruszywo – Warstwę wierzchnią powinno stanowić drobne kruszywo na drogę o frakcji do 8-10 mm grubości. Poza walorami praktycznymi ma ono również funkcję dekoracyjną.

Tłuczeń na drodze, czyli pierwsze dwie warstwy z kruszyw łamanych

tłuczeń na drodze - Droga z kruszywa

Jak widać, stosowanie samego żwiru na drodze to błąd. W rzeczywistości powinna być to jedynie wierzchnia, ostatnia warstwa pokrywająca podjazd. Zasadnicze znaczenie mają dwie pierwsze, czyli tłuczeń na drogę.Bazalt szczególnie sprawdza się na takich nawierzchniach z uwagi na swoje właściwości. Stosuje się go na drogach z tłucznia, bo jest wyjątkowo odporny na zniszczenie, a do tego nie pyli. Tym góruje np. nad nawierzchniami z tłuczonych cegieł, które szybko się ścierają i powodują duże pylenie. Jako druga warstwa kruszywa na drogę sprawdza się grys bazaltowy. Wyróżnia go stosunkowo niska cena i naturalna paleta kolorów.

Jaki żwir na drogę będzie najlepszy? 

Większość osób planując zastanawia się tylko nad tym, jakie kruszywa drogowe będą idealne do wysypania powierzchni. Tymczasem zasadnicze znaczenie mają dwie pierwsze warstwy kruszyw łamanych. Od tego, które wybierzemy, zależeć będzie, jak trwała będzie nawierzchnia i jak często trzeba będzie uzupełniać materiał. Wszystko to przekłada się na codzienny komfort jazdy po takiej drodze. Żwir ma znaczenie głównie ze względu na jego walory dekoracyjne.

Przyjmuje się, że żwir na drogę powinien mieć wielkość frakcji ok. 2-8 mm. Oczywiście wszystko zależy od planowanego efektu. Nawierzchnia drogowa wykonana z dwóch warstw tłucznia kamiennego może przybrać różny charakter uzależniony od tego, jaki żwir na drogę zostanie zaplanowany jako wykończenie. Przykładowo żwir na drogę frakcji 8-10 z drobnych kamieni rzecznych daje bardzo naturalny efekt. Będzie wygląda świetnie wokół wiejskich siedlisk i w ogródkach. Tymczasem wokół biur i rezydencji lepiej sprawdzi się drobny biały grys, który stanowi uniwersalne tło dla roślinności w dowolnym stylu. W zależności od zaplanowanego efektu można zdecydować się na żwir w różnych odcieniach od ceglastego po grafitowy. Można też łączyć kolory dla uzyskania jeszcze bardziej oryginalnego efektu.

Sprawdź także jaki żwir do betonu będzie najlepszy, a te informacje znajdziesz w naszym nowym artykule.

Koszt wykonania drogi z kruszywa 

Droga z kruszywa łączy walory praktyczne ze stosunkowo niską ceną. Kruszywo na drogę z czasem trzeba uzupełniać, ale dobrze dobrane posłuży dłużej niż to wybierane z mniejszą uwagą. A ile kosztuje taka nawierzchnia drogowa wykonana z dwóch warstw tłucznia kamiennego i żwiru? Przyjmuje się, że optymalna grubość każdej frakcji nawierzchni powinna mieć ok. 5 cm. Koszt materiału podaje się w przeliczeniu na tony, przy czym:

  • tona tłucznia bazaltowego o frakcji 31,5 – 63 i tony drobnego żwiru na drogę o frakcji 2-8 mm starcza na 12 m2 nawierzchni.
  • tona gryzu o frakcji 0 – 31,5 starcza na ok. 10 m2 powierzchni.

Ceny tych materiałów będą nieco różnić się w zależności od miejsca zamieszkania czy wielkości zamówienia, ale średnio trzeba się liczyć ze stawkami takimi jak:

  • Tona tłucznia bazaltowego o frakcji 31,5 – 63 to koszt około 1100 zł netto
  • Koszt tony grysu o frakcji 0-31,5 to koszt około 610 zł
  • koszt tony drobnego żwiru o frakcji 2-8 mm to 750 zł.

Jak widać, cena wąskiej ścieżki wokół domu powinna zamknąć się w kwocie ok. 2000 zł, podczas gdy dłuższy podjazd będzie kosztował już 5 – 15 tys. zł. Wybór dobrych materiałów na początku może jednak sprawić, że taka nawierzchnia posłuży latami. Z czasem naturalne kruszywo na drogę zyskuje na szlachetności w przeciwieństwie do kostek brukowych, które z wiekiem tracą walory estetyczne.